Het Chrysler verhaal
Het Chrysler verhaal
Het was in 2009 dat ik de oldtimer beurs in Eelde bezocht. Daar zag ik een voor mij spectaculaire auto staan. Het was een Chrysler Imperial L80 bouwjaar 1928 met houten spaakwielen en naar mate ik er langer naar keek werd ik steeds enthousiaster en kwam met de aanbieder Jan Cats uit Witmarsum in gesprek. Hij vertelde mij over de auto en zijn voorgeschiedenis. Hij vertelde dat hij deze auto in bezit heeft gekregen van ene meneer H. Diekema, woonachtig in Schoonhoven die hem 28 jaar in bezit heeft gehad. Hij de 81 jarige Meneer Diekema had het plan opgevat om deze auto te gaan restaureren en hem dan te bewaren voor het nageslacht, dat plan vertelde hij aan zijn echtgenote. Zij wist niet wat ze hoorde en maakte hem heel duidelijk dat hij op zijn leeftijd met alle lichamelijke beperkingen deze restauratie klus nooit zou kunnen klaren en na veel heen en weer gepraat besloten ze hem te verkopen en zo kwam Jan Cats aan deze auto. Na de onderhandelingen terplekke te hebben gevoerd ging ik naar huis om het een en ander te overdenken en te overleggen met mijn echtgenote. Toen wij daar uit waren heb ik Jan Cats gebeld en na nog een financiële correctie werden we het eens en hij beloofde mij de auto thuis in Winschoten af te leveren. Een paar dagen later werd de Chrysler Imperial thuis afgeleverd en konden we het gevaarte beter van buiten en binnen bekijken. Wij ontdekten aan de binnenzijde rechts boven het voorraam een messing plaat waarop de eerste eigenaar en het verkopende autobedrijf vermeld staan en ook gegevens van de auto.
De eerste eigenaar was “Jonkheer van Holthe tot Echten”, dus niet zomaar iemand. De auto is geleverd in 1928 door Autobedrijf Willgo , destijds gevestigd in Amersfoort aan de Barchman Wuytierslaan 156. Op 20-september-1956 is deze auto gekocht door “Garage van Iperen” destijds gevestigd aan de Varkensmarkt 8 in Schoonhoven (ZH) De auto was destijds voorzien van een provinciaal kenteken (welke mij niet bekend is). Sindsdien heeft de auto een landelijk kenteken nl UX-79-09. Bij garage van Iperen is de auto omgebouwd tot lijkwagen en is de achterbank er uitgehaald en is het koetswerk aan de achterzijde verlengd zodat de lijkkisten er in pasten.
Ik heb de auto in de staat zoals ik hem kocht jarenlang bewaard, door drukke werkzaamheden in (eigen autodealerbedrijf) maar in 2012 ben ik toch begonnen met het demonteren van de koets van het chassis en doorgegaan met het demonteren en reviseren van die delen van het remsysteem en van het motorblok met versnellingsbak die voor revisie in aanmerking kwamen. Voor demontage heb ik de motor aan het lopen gemaakt. Hij rookte heel erg wat duidde op olieverbruik daarom heb ik alles uit elkaar gehaald voor een totale revisie. Originele gietijzeren zuigers vervangen door speciaal in de USA gegoten aluminium exemplaren met moderne zuigerveren. Bij het bedrijf van mijn oud motorcross collega Louwe Ausma in Roden is het motorblok op maat geboord voor de nieuwe zuigers en tevens alle krukaslagers vervangen. Dit zijn door Louwe zelf ingegoten Babbits lagers en uitgefreesd naar de maat van de krukas. De versnellingsbak en de achteras heb ik voorzien van nieuwe lagers en bijbehorende keerringen. Hierna weer alles opgebouwd zo ver dat het chassis op eigen beweging kon rijden.
Daarna ben ik begonnen met de koets. De achterzijde waar een uitbouw aan gemaakt was er weer vanaf gehaald en weer origineel gemaakt aan de hand van foto’s, gevonden op het internet. Ook de achterbank weer op deze wijze gereconstrueerd, de separatieruit tussen de voorbank en de achterste ruimte verwijderd om meer beenruimte te creëren om de pedalen te kunnen bedienen. De onderzijde van de portieren waren slecht. Daar heb ik nieuwe delen voor geproduceerd en niet gelast maar gelijmd met speciale metaal epoxy lijm. Alle verchroomde delen in Slowakije laten her verchromen vanwege de ouderwetse methode die daar nog mogelijk is. Het spuitwerk en de stoffering is uitbesteed aan daarin gespecialiseerde bedrijven in de omgeving. De koets daarna weer op het chassis geplaatst, medio 2017 en daarna kon het rijden van toertochten beginnen.
Het hoogtepunt van het jaar is altijd de deelname aan de Friese Elfsteden Rally, welke ieder jaar in mei georganiseerd word waarbij wij met een clubje liefhebbers vrijdag s ’morgens vertrekken naar Lemmer en zaterdags de rally rijden en zondags weer terug naar huis. Aldaar weer aangekomen hebben we ongeveer 600 kilometer gereden en 200 liter benzine verbruikt.De eerste eigenaar van deze Chrysler Imperial L80 was Jhr Rudolph Arend van Holthe tot Echten, die zijn residentie had in het Drentse dorp Echten nabij Hoogeveen. Rudolph A van H.t.E leefde van 1860-1941 en was ingenieur bij de Staatsspoorwegen en lange tijd Directeur van Levensverzekering Maatschappij Utrecht. Die ging later op in AMEV (bron Jurriaan van Holte). De residentie van de Jhr van Holte zoals hij in het dagelijkse leven werd genoemd is een landgoed wat in Drenthe een Havezate wordt genoemd. De havezate bezat vele landerijen met boerderijtjes die werden verhuurd en de huurders moesten iedere maand de huur bij de Jhr komen brengen. De huurders die hun huurpenningen kwamen brengen mochten niet de hoofdingang in maar aan de zijkant van de Havezate was een kleinere ingang alwaar zij hun penningen konden achterlaten. Zij dienden wel hun pet af te doen en ook de klompen bleven op de stoep. Het Huis te Echten zoals het ook wordt genoemd is sinds 2003 een rijksmonument en is nu eigendom van de Stichting Visio, waar visueel en verstandelijk gehandicapten worden begeleid.
Noot: De Chrysler heeft een 6 cilinder zijklep motor met een cilinderinhoud van 5080 cc n 115 Pk en een 3 versnellingsbak. Het type L80 zegt dat hij een topsnelheid kan halen van 80 mijl per uur gelijk aan ongeveer 130 km per uur.
Er zijn destijds van dit model 838 auto’s gebouwd, de nieuwprijs in 1928 was $ 2975.—
De gemiddelde huizenprijs in de VS in 1930 tussen de 4000 en 7000 Dollar, het gemiddelde jaarsalaris 1800 Dollar.